Duurzaam ondernemen

Voor ons gaat duurzaam ondernemen over economisch success, de veiligheid en ontwikkeling van medewerkers, milieuleiderschap en sociale vooruitgang. Op die manier vertaalt Bekaert duurzaam ondernemen in een voordeel voor alle stakeholders.

Bekaerts wereldwijde strategie voor duurzaam ondernemen is gebaseerd op vier peilers: onze verantwoordelijkheid op de werkplek, op de markt, ten aanzien van het milieu en tegenover de maatschappij. Onze CSR-inspanningen en -activiteiten zijn daarom gericht op de belangen van al onze stakeholders: medewerkers, klanten, aandeelhouders, partners, lokale overheden en de gemeenschappen waarin we actief zijn.

Bekaerts duurzaamheidsrapport 2016 is gebaseerd op de GRI G4 richtlijnen van het GRI sustainability reporting framework. De certificiëring van het rapport 2016 was nog in behandeling op de dag van de publicatie van dit jaarverslag. Global Reporting Initiative (GRI) is een non-profit organisatie die economische duurzaamheid bevordert.

In 2016 werd Bekaert opnieuw erkend door de opname in Ethibel Excellence Index (ESI) Europe – een referentiecriterium voor toppresteerders op vlak van maatschappelijk verantwoord ondernemen gebaseerd op Vigeo’s onderzoek – en in die van Kempen SRI. In 2016 kreeg Bekaert het zilveren erkenningsniveau van Ecovadis toegekend, een onafhankelijk bureau voor duurzaam ondernemen wiens methodologie opgebouwd is op internationale standaarden. Hierdoor staat Bekaert in de top 30 van de bedrijven die door Ecovadis geëvalueerd zijn. Als antwoord op de groeiende interesse doorheen de toeleveringsketen om te rapporteren rond de ecologische voetafdruk van activiteiten en logistiek, vult Bekaert ook de vragenlijsten van de Carbon Disclosure Project (CDP) omtrent de klimaatverandering en de toeleveringsketen in.

Monitorings- en rapporteringsdomein

De duurzaamheidsacties en de respectievelijke indexen en certificaten hebben betrekking op de  100% dochterondernemingen van NV Bekaert SA en deze waarin NV Bekaert SA een meerderheidsparticipatie heeft. Dit omvat ook de dochterondernemingen van de Bridon-Bekaert Ropes Group, tenzij anders aangegeven.